isvarmt

Alla inlägg den 7 november 2012

Av Linda Jonasson - 7 november 2012 22:52


Herregud. 80 dagar sedan flytten.

Det känns som att jag har varit här i en evighet,

men hur kan det redan ha gått 80 dagar sedan jag flyttade?




Idag har varit en obeskrivligt lång dag skolmässigt.
Eller föreläsningsmässigt, kanske det heter just idag..


Jag vaknade kvart i sju imorse, för att larmet ringde då.

Sen vaknade jag igen kvart över sju, och bestämde mig för att kliva upp.

Halv åtta kliver jag upp och går till frukosten. Bara den långa processen

var verkligen inte rolig för fem öre. Inte ens att platta håret kändes bra.


08.01 tog klassen GRÖN express-buss mot Göteborg, och vandrade till

Göteborgs Stadsmuseum för en hel dags föreläsningar i processen

'De glömda barnen'. Det var fem olika föreläsare på plats, vissa var

bättre än de andra, och vissa var sjukt mycket sämre än de andra.


Den första föreläsaren var våran homie Andreas 'Andy' Ljungman,

Fältkonsulent för UNF här i Göteborg. Han var ganska bra, men jag

tror inte att jag fastnade så mycket i det han sa, då han pratade om

vad UNF är och gör, och hur föreningen UNF Straight Edge fungerar.

Eftersom vi redan fått lära oss allt och lite till om det, så blev

föreläsningen inte riktigt riktad mot oss som projektbildare. Men

han var duktig på att prata.


Föreläsare nummer två var en kvinna från Junis, som jag inte

uppfattade namnet på. Hon pratade om den nya kampanjen

Fritt fram, men jag förstod faktiskt inte så mycket i vad hon

ville förmedla med sin föreläsning. Hon pratade oerhört mycket

statistik, och det var mycket siffror, tappade bort mig rätt fort.


Föreläsare nummer tre, var min absoluta favorit, kanske genom tiderna.

Det var Susanna Alakoski, Författare till böcker som Svinalängorna och

Hoppas du trivs bra i fängelset. Dels så gillar jag både boken svinalängorna,

och filmatiseringen av den. Den berör på ett fantastiskt barnperspektiv

och det var precis det Susanna pratade om (delvis).

Hon läste upp bitar ur några av sina böcker, hon läste upp ett brev som

hon hade fått från en av sina läsare och hon berättade mycket ur sitt

och andras perspektiv på alkoholmissbruk och livet i allmänhet.

Hon var mycket intressant att lyssna på, och hon var otroligt bra på

att säga det hon ville ha sagt, just för att VI skulle få lyssna och höra.

Hon sa även ett bra citat som jag föll för, just för tanken som låg bakom.

Susanna berättade att filmen Svinalängorna hade visats för massor av

paparazzi-fotografer någonstans i världen. Under filmen hade var och en

av fotograferna storbölat, och hon sa att det var en sådan skön känsla.

och så sa hon "Om så många paparazzifotografer kan storböla så gav

det mig hopp. Då kanske en sverigedemokrat också kan det."

- Jag tyckte det var ett vackert citat, med en fin tanke bakom det.

Många tyckte inte det, men jag gillade det. och gillar det fortfarande.

Hon pratade även om skam och upprättelse, och att våga.

Ett till citat från Susanna; "Att vara psykisk sjuk är som att

bryta benet. Det går att fixa!"

Jag saknade plötsligt min Lisa, min vackra starka Lisa som har

klarat så många hinder på vägen, är numera boende i egen lägenhet

och fixade en hel dag på Ullared. Imponerad kramis.


Lunchen spenderades med Pontus och Amanda på Burgerking.

Vi gick sedan runt och handlade lite, Provade glasögon och

skapade världsfred i några sekunder. Kändes fantastiskt.


Föreläsarna efter lunchen gillade jag inte, inte någon av dom.

Först var det en norsk kvinna, och henne gillade jag inte för att

jag verkligen inte förstod hennes norska. Men några saker kunde

jag nästan förstå, och fick resten av dom delarna översatta åt mig.

Bland annat ett litet brev från en tjej vars mamma var missbrukare.

I brevet stod dom saker som denna tjej ville att föreläsaren skulle

hjälpa hennes mamma med. Föreläsaren är psykolog i Norge.

Här är några av dom åtta? saker flickan ville ha hjälp med..

"Lär mamma att diska och städa."

"Lär mamma att ta hänsyn till oss barn, och inte spela så hög

musik på nätterna så min lillebror som är bebis kan sova"

"Lär mamma att låsa dörren till mitt rum när det är fest,

så hennes män inte kommer in och rör vid mig längre"

"Lär mamma att laga mat, men inte varje dag för jag vill

inte bli bortskämd"

En del av mig grät inombords när dom punkterna lästes upp.

Hur kan man låta ett barn fara så illa, och inte bry sig? Upprörd.


Den femte föreläsaren var totalt dålig.

Han kom från socialstyrelsen.

Det enda han pratade om var paragrafer, statistik, siffror och några

fler paragrafer och lite lagstiftningar. Tragiskt.

När en kvinna i publiken ställer frågan "I den nya lagstiftningen,

får socialen då blanda in andra anhöriga än vårdnadshavare? Så

som skolan, mor- och farföräldrar?"

Föreläsaren svarar: "Det kan jag inte svara på. Det står i förtexten,

och jag tog bara med mig lagtexten, Jag vet inte".

Och då känner jag lite spontant, Att om någon jobbar inom socialstyrelsen

och inte ens kan en så pass viktig del av den nya lagen gällande

utredningar av utsatta barn.. Vad gör man då på en föreläsning

om just, utsatta barn? .. Tåls att tänka på..



Efter föreläsningen går jag, Elin och Denise för att shoppa lite

oviktiga och viktiga prylar inför delvis halloweenfest/höstfesten

som arrangeras nästa vecka. Jag köpte puder, känner dock såhär

i efterhand att det var ett dåligt köp.. Jag tycker synd om min

ekonomi, även fast jag har över 1000kr. Men jag ska ju bara köpa

mat resten av månaden, så jag borde definitivt överleva :)


Jag provade även hela min utstyrsel till halloween, utom håruppsättningen.

Det blev kanonbra, och jag blev rätt snygg faktiskt. Jippie.





Utöver det så suger min kväll. Allt är bajs.

Jag känner mig sjukt ensam, Delvis för att Elin och Victor

snuttar och gullar konstant, och det är ganska jobbigt att bo med,

då Victor verkar ha flyttat in i Elins del av rummet.

Jag är bara allmänt less på att vara tillbaka här, när livet

i sandviken känns som en verkligare verklighet på något sätt..

Jag saknar den närhet jag har haft tidigare vecka, och jag

saknar allt.. jag bara saknar allt.


Skulle gått och lagt mig för två timmar sen, men jag kan

inte sova, jag blir bara frustrerad av att vara ensam.

Victor snarkar jättehögt, Elin gör konstiga ljud och

det går någon på vinden fram och tillbaka..

Jag behöver en fritidsaktivitet, kanske borde börja sporta?

Nej.. Dumma idéer kommer av för lite sömn.


Godnatt dag åttio.


                     


Ovido - Quiz & Flashcards