isvarmt

Direktlänk till inlägg 18 mars 2013

Dag tvåhundraelva, del två.

Av Linda Jonasson - 18 mars 2013 20:27


Klockan är halv nio, och vi ligger nerbäddade

både jag och Elin. Vandrarhemmet ligger väldigt

centralt, och vi kom hem för en halvtimme sedan.

Vi har varit och ätit lite sen middag på Burger King,

vi orkade inte leta efter något annat just ikväll

eftersom att vi båda är otroligt trötta efter natten och dagen.


.

Dagen har faktiskt varit helt otroligt bra från början till slut.

När jag avlsutat mitt tidigare inlägg så busade jag och E

runt på busstationen/centralstationen och gömde oss

i bagageskåp. Precis när vi skulle få ut mig ur det så kom

en av herrarna som vi har praktiken hos, han skrattade

lite åt oss. Redan där förstod jag att jag skulle trivas.


Han kallades P.O och är en mycket trevlig farbror.

Han packade in oss och vårat bagade i sin lilla grå golf

och så var vi påväg mot IVK. Från att vi träffade honom

till att han släppte av oss i slutet av dagen så pratade 

han konstant, och slutade nog inte i mer än 10 sek totalt.

Vi fick veta mycket om Övik och om hans historia under

bilfärden till ingenstans, där IVK låg.

Utsikten var obeskrivlig. Jag förklarade det lite som att

man kunde se, nästan hur långt som helst. Men E

kontrade med att man faktiskt bara kunde se "dit bort".

Hon hade rätt gissar jag, men fint var det ändå!

.

.

Vi blev serverade frukost som P.O hade varit och köpt

just för vår skull, Och under dukningen så dök Thomas

upp tillsammans men en Kjell-Olof som var från Stockholm

och förbundsstyrelsen (om vi inte minns fel).

Han var också här på studiebesök precis som vi.

.

.

,

I säkert tre timmar satt vi vid ett litet bord med grön plastduk,

Med en utsikt över ett otroligt vackert landskap,

åt mackor med philadelphiaost på och drack te, tillsammans

med dom tre farbröderna som verkligen inte kunde sluta prata.

Det är verkligen ingenting negativt, det var jättetrevligt!


Thomas och PO berättade om sina historier och varför dom
var med i rörelsen och hur dom kom in i den, Samt om verkligen hela

historien om IVK, från början till idag. Vi fick veta jättemycket

om en ö som dom hade köpt, och huset som vi var i.

Dom har även en förening som heter Vårblomman i en annan

del av Örnsköldsvik (vi åkte dit senare på dagen).

Dom berättade att när allt detta startade, så gick dom in

med egna pengar och köpte huset för att starta verksamehten.


Vi fick höra mycket om hur det krävs att man själv är

en del av lösningen på sina problem, samt andras problem

om man faktiskt vill hjälpa någon annan. 

Farbröderna pratade även väldigt mycket om hur viktigt 

det är att stå på egna fötter när det gäller ekonomi, och

inte förlita sig på att kommunen hela tiden betalar för

verksamheten, Samt mycket om demokrati och rättvisa.

"Demokrati är en enorm gåva, Men man kan så lätt missbruka den"

- P.O

.

P.O brinnerverkligen för det han håller på med, till 100%

och det kändes som att han aldrig hade slutat brinna för det.

Det var otroligt häftigt att se, hur någon kan kämpa så

glödhett för det dom vill och det dom tror på.

.

.

.

Under dagen fick vi göra ett snabbt besök på IVK's

egna syateljé där det jobbar 7 kvinnor som gör allt

möjligt och säljer det i deras butik. Det är allt från

små amigurumis (virkade figurer) till klädesplagg,

Allt från grytlappar til stora virkade kuddar.

Jag ska nog lyckas köpa med mig något hem, 

kanske ett par vantar om jag ska överleva veckan här! :)


Vi besökte även ett annat hus som dom köpte upp

i samma veva som dom startade upp allting.

Där var det ett gäng män som jobbade med data

och digitalisering. Mycket foto och tidning som pågick där.

Några kvinnor jobbade där också, men inte särskillt många.

På ovanvåningen byggde dom nya rum och så.

Dom verkade trivas allihop, vissa mer än andra.


Efter det åkte vi på ett mycket snabbt besök på

Nolaskolan i Övik, där IVK har hand om skolcaféterian.

.

.

Vårat sista besök för dagen var på föreningen Vårblomman.

Ett mycket mysigt ställe som var en blandning av ett

ekocafé, syateljé och häng-ställe. 

Vi blev serverade otroligt god lunch av en supertrevlig

kvinna, som jag inte riktigt uppfattade namnet på.

Hon var så otroligt mysig, och rolig!

Vi fick kolla på massa saker som dom hade tillverkat,

allting var återanvänt material. Vi fick se rosor som var

gjorda av CDskivor och PETflaskor, modellflygplan som var

hemmagjorda, små väldigt detaljerade dockor och massa annat!


På väggen hängde det även en tavla på Wendelsberg,

och jag fick en sån där enorm hemlängtan. 

.

.

.

.

Med en snabbare summering av ett annars långt inlägg,

så kan jag säga att jag utan tvekan är riktigt riktigt glad

över att jag har fått chansen att vara här och ha praktik.

Jag längtar tillbaka hem till Lättings, och jag inser väl allt

mer att det är ju precis sådant här jag vill jobba med.

Stötta fas3-personer i arbetsträning och rehabilitering.

Jag är så otroligt tacksam över ännu en chans på ett sådant

här ställe! 


Om jag ska ha något negativt, så är det väl att min kropp

fortfarande är iskall efter promenaden hem från Burger king.

Jag tål inte kyla, jag tror att jag är allergisk.

(Kan vissa människor vara allergiska mot konstiga saker

så kan fanimig jag också vara det ,okej?)

Gatorna är helt täckta i ett tjockt lager med pure ice,

och det är galet mycket snö. Men det är nog okej.

Det är bara fyra dagar till.

.

.

Imorgon börjar dagen klockan 8 med att P.O

kommer och hämtar oss och D, skjutsar ut oss till

den mysiga kvinnan på Vårblomman, och vi får

hjälpa till att baka bröd och övrigt till Nolaskolans café.

Jag kan inte vara mer nöjd, det är ju perfekt allting!

..

.

Elin sover framför sin film, och det är dags för mig

att sova nu också. Sängen är ganska skön, och rummet

gungar inte som tåget gjorde, det ska nog gå helt

okej att sova, jag har ju iallafall Ior.. (inte alls

lika bra som om A hade varit här och värmt mig.)

Godnatt Örnsköldsvik, imorgon kommer vi ut igen,

och vi tänker segra stort.

.

.

.

                   



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Jonasson - 30 juni 2015 16:22

  Jag gör ett försök till att byta bloggportal.  Flyttar över till Nouw.com/isvarmt   Detta för att bloggplatsen inte funkar superskönt i telefonen, vilket kommer vara nästan ett måste inför allt som händer nu framöver.   I värsta fall ...

Av Linda Jonasson - 5 juni 2015 10:15

Seg uppdateringså jag får fullfölja med en sån där ful lista.   Namn: Linda JonassonPiercingar: Tre i läppen, En i tungan, Industrial, Tre hål i öronen. Tatueringar: Två smileysar på handlederna, En text längs ryggraden och ett SAIK-S på foten.Lä...

Av Linda Jonasson - 17 maj 2015 23:15


     

Av Linda Jonasson - 22 april 2015 23:47

TvåtusenfemtonEtt år som är på min sida.   Lång tid har gått in på det nya året. Dagarna blev till veckor, och från ingenstans blev veckorna till månader och alldeles strax är april över och det blir maj. Nästan ett halvår har gått och jag ska va...

Av Linda Jonasson - 20 april 2015 21:30

  Kungsträdgårdenoch fantastiska körsbärsträd!   Idag tog jag en sväng till Kungsträdgården efter jobbet. Köpte mig lite choklad och en glass, och bestämde mig för att göra precis som "alla andra i Sthlm" och fotografera körsbärsträden. Kanske ...

Ovido - Quiz & Flashcards