isvarmt

Alla inlägg den 24 december 2012

Av Linda Jonasson - 24 december 2012 11:35


Doppardagen, Julafton,

Tjugofjärde December.


Jag har ännu inte hunnit gjort så mycket

annat än att slappa framför datorn.

Har kollat på julfilmerna som är dubbade
på kanal fem, ätit frukost och ah..

Jag tände adventsljusstaken och läste upp

"När första ljuset brinner..." verserna för mamma.

Hon tyckte förmodligen jag var töntig,

Och allra helst eftersom jag inte kunde
mer än meningarna "När xx  ljuset brinner".


Pappa är här nu iallafall, Om två timmar
börjar årets julfirande..

Om tre timmar börjar Kalle Anka, och jag

har lovat att tänkat på Elin under det :)


Saknar vännerna, närheten och familjen.

Snart, är det bara jag och mamma kvar.

Av Linda Jonasson - 24 december 2012 00:45


Sov inte alls bra inatt. Mardrömmar.
Jag tror att rädslan sitter kvar än.
Rädslan som uppstått efter alla hot som
har funnits genom mina år här.
Idag tror jag inte att mordhoten finns
kvar på samma sätt, men dom lever
kvar i mig, tydligen..
Kanske utvecklade dom mardrömmar
åter igen, som ett välkommen tillbaka..



Jag somnade om efter en timme och
några sms till sovande trygghet.
Jag vaknade runt tio igen, av att mamma
Spelade upp våran sjungande julgran
utanför min dörr. Blev förvånansvärt
glad över väckningen faktiskt.



Vid tolv något kom mormor förbi, och
det var dags att åka till Valbo. Som varje år
åker jag, mamma och mormor in till Valbo

och handlar de allra sista julklapparna.


Jag köpte julklappar åt dom små i släkten.

Alla syskonbarn fick julklappar. Köpte fina

kläder åt de allra minsta barnen, leksak åt
det äldsta barnet, och en skiva åt mormor.

Jag skulle även ha köpt en julkapp åt Elin,
hittade den i början av våran rundtur inne på
köpcentrumet.. Men jag köpte den inte
direkt, så jag glömde bort att köpa den..
Får fixa den här i Sandviken till veckan istället!


Jag gjorde av med säkert 800-900kr idag,
på enbart julklappar. Köpte inte en enda sak
åt mig själv. Stolt!






                             

 


När vi kom hem så slog jag in alla julklappar,
bemästrade konsten i att sätta snöret snett.

Eller diagonalt kanske det heter..

Alla julklappar ligger nu under granen så fint.

Önskar att jag hade köpt fler julklappar,
jag har ju ändå haft mer pengar varje månad
än någonsin tidigare.. Men jag tror att 
det uppskattas ändå, Eller jag hoppas iallafall.



Jag gjorde även mat, Mammas köttfärsås.

SOM JAG HAR LÄNGTAT! Trots att jag inte
riktigt gillar köttfärsås. Det var så gott med
köttfärssås och makaroner. 


19.30 var det äntligen dags för uppesittarkväll
med mamma och pappa! Det blev glögg och
pepparkakor, julmust och mackor. 

Ingen vinst för mig eller mamma, Men pappa
vann nyårslotter. Men det var inte vinsten

som spelade någon roll för mig, Det var att
få spendera en kväll med familjen, utan bråk
och utan tjaffs. Det var underbart.


 

Ovido - Quiz & Flashcards